DE KRACHT VAN ROUWEN

Error message

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/mediawijs/domains/communicatiewijs.nl/private_html/includes/file.phar.inc).

CommunicatieWijzer, april 2015

Stilstaan bij verlies van het oude: maar weinig (team)leiders en managers realiseren hoe belangrijk dit is. Terwijl het schip juist blijft varen als je dit proces faciliteert.

In deze nieuwsbrief aandacht waarom rouwen cruciaal is en hoe je het kunt faciliteren.
1. Artikel Rouwen op het werk
2. Aanrader van je collega: empathie voor beter klantcontact
3. Aanbod workshops/ trainingen

1. Rouwen op het werk: het managen van ‘einden’ voor een nieuw begin

Herken je dit? Je wilt vooruit met je team of opdracht. Tegelijkertijd gebeurt er (weer) iets dat de flow tegenhoudt. Mensen die vertrekken. Of beslissingen van ‘boven ’ of ‘buiten’ die van invloed zijn op je werk. Hoe ga jij daarmee om? Kies je voor schouders eronder en doorgaan? Of ga je expliciet ruimte bieden aan emoties, behoeften en afscheid nemen?
Wat is rouw, hoe kun je ermee omgaan en wat levert rouwen op?


Vormen van rouw op het werk
Bij rouw kan het gaan om verliezen die te maken hebben met een transitie, reorganisatie of verandering. Bijvoorbeeld het vertrek van de directeur, samenvoeging van afdelingen, nieuwe werkmethoden, een koerswijziging, een nieuwe werkplek etc. En om persoonlijke verliezen zoals overplaatsing, ontslag en boventalligheid.

Drie fasen
Volgens William Bridges* mislukken veranderingen omdat veel managers 'einden' en de invloed daarvan op mensen niet managen. Iedere transitie kent drie fasen:
Fase 1: afsluiten, verliezen en loslaten. Medewerkers moeten afscheid kunnen nemen van de manier van werken die ze tot dan toe hanteerden en de identiteit die daar bij paste.
Fase 2: neutrale zone. Medewerkers zitten in een vacuüm waarin ze veelal niet optimaal werken. Ze maken mentale aanpassingen voor de nieuwe situatie. Er heerst vaak verwarring: wat zijn onze nieuwe rollen en regels? Deze fase duurt doorgaans een aantal maanden en meestal een aantal jaar.
Fase 3: het nieuwe begin. Medewerkers ontwikkelen een nieuwe identiteit en er ontstaat nieuwe energie in de organisatie.
* Uit: Managen van transities – hoe je medewerkers echt meekrijgt in veranderingen, van William Bridges.

Vier taken
Om verandering en verliesverwerking gezond te laten verlopen, heb je als manager vier taken, stelt William Worden* :
1. Aanvaarding van de verandering en het verlies; mensen kunnen pas loslaten als ze weten wat ze hebben gehad;
2. Aandacht voor de pijn en andere gevoelens;
3. Aanpassingen voor de nieuwe situatie, bijvoorbeeld trainingen om nieuwe competenties te ontwikkelen;
4. Het vinden van een nieuwe verbinding met het verlies als onderdeel van het starten van het nieuwe begin; medewerkers kunnen zich weer op de toekomst richten als ze een nieuwe relatie aangaan met dat wat verloren is.
* Uit: Over de rooie – emoties bij verlies en verandering op het werk van Bert Cozijnsen en Jakob van Wielink

Uit de praktijk
Hoe je deze taken bijvoorbeeld kunt uitvoeren laat het volgende praktijkvoorbeeld zien.

2. Aanrader van je collega: empathie zorgt voor effectiever klantcontact

“Onze organisatie is specialist in het luisteren naar mensen in nood. Maar wat doe als een beller je gaat uitschelden, zich telkens herhaalt of in de slachtofferrol blijft? Voor je het weet ga je ‘advies geven’, sympathiseren of sussen. Een fundamenteel andere manier is ‘empathisch luisteren’.

Vol enthousiasme hebben zo’n 60 van onze medewerkers hiermee kennisgemaakt. Deze workshops van CommunicatieWijs zijn een aanrader als je wezenlijk contact wilt met je klant. Komende maanden gaan we voor de verdiepingstraining.”
(Herma Dollekamp, Sensoor, afdeling Gelderland)

3. Aanbod workshops en trainingen:

I. Verbindende samenwerking voor auditors, dinsdag 28 april en 12 mei 2015. 
Voor auditors die willen voorkomen dat hun rapport in de bureaula verdwijnt. Of dat auditgesprekken ontaarden in een wellis-nietes –steekspel. Nog een aantal plekken!
Deze training geef ik samen met auditor en trainer Theresia Gommans, in opdracht van het IIA (voor 13 PE-punten). 

II. Workshop Verbinding in je werk als sleutel voor succes, 24 juni 2015, Arnhem
Voor profesionals en leiders die willen kennismaken met de essentie en kracht van verbinding. Je krijgt theorie, een test en een aantal handvatten hoe jij hiermee verder kunt.

III. Verbindend samenwerken, 3 dagen
Voor professionals die weten dat ze effectiever in hun werk kunnen zijn en hiervoor handvatten willen. Je krijgt 5 sleutels die jouw werk naar een hoger plan kunnen brengen. Je leert de communicatie met jezelf, je klant of collega en je team te optimaliseren.
Data: 9 oktober, 30 oktober, 20 november 2015

IV. Verbinding in je team, 5 dagen
Voor teamleiders, (programma-, innovatie-)managers en coördinatoren die hun team naar een hoger niveau willen brengen. Je werkt aan je gesprekstechnieken, het coachen van medewerkers, teamontwikkeling, verbindend teamoverleg en gedragen besluitvorming. Voor meer persoonlijk, team- en organisatiesucces.
Start: 16 oktober 2015

V. Leergang Verbindend Leiderschap 2016
Noteer nu alvast de data voor 2016 voor deze inspirerende 10-daagse leergang.
Momenteel is een diverse groep leiders en managers (innovatie- en programmamanagers, teamleiders, P&O-directeuren) bezig met deze leergang. Vol inzet en inspiratie werken zij aan hun competenties als verbindend leiderschap. Om het geleerde direct in hun praktijk toe te passen hebben ze een pilotproject gekozen. Bijvoorbeeld inspirerende overleggen voeren of de implementatie van verbindende functionerings- en beoordelingsgesprekken. Via intervisie coachen ze elkaar in hun verdere ontwikkeling. Je kunt je nu inschrijven of alvast je interesse kenbaar maken.


Graag tot spreeks, ziens!

Nicole van Ladesteijn