Waarom communiceren we niet?

CommunicatieWijzer voor klanten en relaties, januari 2016

INHOUD
Artikel Waarom communiceren we niet? Over gewenst en feitelijk handelen.
Nicole’s update
Aanbod

NICOLE'S UPDATE

Pippi Langkous is een inspiratiebron voor mij. Haar onbevangenheid en vertrouwen om voor het avontuur te gaan spraken mij als kind al aan en ook nu nog. “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan."
Ook zakenman Richard Branson, oprichter van Virgin, heeft zo'n boodschap: "Say yes, then learn how to do it later".  

De afgelopen maanden ben ik weer samen met organisaties op avontuur gegaan. Steeds meer raak ik overtuigd dat het niet gaat om het uitrollen van een veranderaanpak of een training. Maar om - zoals Arend Ardon verwoordt in zijn geljknamige boek - vernieuwing ontketenen. 


Deze kerst was ik in San Francisco en de Sillicon Valley. Samen met mijn man en zoon bezocht ik inspirerende bedrijven als Google, Apple en Tesla. Alleen al de gekleurde fietsenrekken en gratis fietsen bij Google gaven mij energie... 




Vol plezier kijk ik uit om dit jaar verder te gaan met de lopende trajecten bij oa een grote nieuwsorganisatie, een kunstbedrijf en een ziekenhuis. En er staan nieuwe trajecten voor de deur. Hoe mooi is het om samen onverschrokken op te trekken om het ijs te breken en je bestemming te bereiken?!

Veel plezier en creativiteit gewenst bij dat wat gebeurt in 2016, Nicole van Ladesteijn


ARTIKEL WAAROM COMMUNICEREN WE NIET?

Waarom houden mensen toch hun mond, als er zaken spelen die belangrijk voor hen zijn? Terwijl de meesten beamen dat communicatie de smeerolie is voor samenwerking, verandering en resultaat.
Die vraag houdt mij als trainer en organisatiecoach bezig. Mensen houden hun mond deels uit angst voor de gevolgen (“wat gebeurt er als ik dit vertel?”). En deels ontbreekt het vertrouwen dat het helpt als je het gesprek aangaat. (“Dit heb ik al zo vaak geprobeerd”). Als ik dan doorvraag hoe ze dat gedaan hebben, blijkt hier vaak winst te halen.

Je boodschap zo helder, effectief en empathisch mogelijk verwoorden is te leren. In mijn training geven mensen ook aan hoe handig die uitgangspunten en bouwstenen zijn. En ze zijn voornemens dit te gaan toepassen.
Tegelijkertijd leert de ervaring dat een deel dan nog steeds kiest om belangrijke zaken NIET bespreekbaar te maken. Hoe erg ze ook overtuigd zijn van de mogelijke winst en hoe gevuld hun toolbox ook is.

Hoe komt dat toch? Ons handelen wordt bepaald door een gewenste werkelijkheid en een beleden werkelijkheid, stelt Chris Argyris*.
We willen allemaal openheid en vertrouwen. Dat is niet de issue. En, het is prima om daarop getraind te worden: hoe je die verbinding optimaal kunt leggen, in intentie, energie en woorden. Alleen gedragen we ons regelmatig anders dan we denken dan we doen en zouden willen op basis van die gewenste werkelijkheid.

In werkelijkheid hanteren we vaak de volgende waarden voor ons handelen:
> Zorg dat je zelf de zaak onder controle hebt
> Zorg dat je wint en niet verliest
> Onderdruk negatieve gevoelens
> Zorg dat je zo rationeel mogelijk handelt

Door deze waarden zijn velen van ons gevormd. Daarom hebben we ook de neiging onze posities te verdedigen, prestaties te beoordelen en de bedoelingen van anderen zo te interpreteren dat we de zaak onder controle houden, onze kansen om te winnen maximaliseren en negatieve gevoelens onderdrukken.
In de praktijk ontmoedigt dit gedrag het onderzoeken van onze meningen of het grondig toetsen van onze beweringen.
Als gevolg hiervan leidt ons gedrag weer tot defensief gedrag, self-fulfilling prophecies, zelfisolerende processen en fouten die uit de hand lopen.

Wil je dat mensen hun mond opendoen dan zul je allereest moeten werken aan deze waarden en onderliggende verdedigingsmechanismen.
Maak bespreekbaar dat deze mechanismen er zijn, en spreek een ander aan op zijn feitelijke manier van handelen.
En laat je aanspreken op je eigen mechanismen. Vaak zien we onze eigen blinde vlekken en hiaten niet tussen onze ideeën over handelen en ons handelen zelf (en bij anderen zien wel deze wel).  Met deze vorm van openheid ga je het onbespreekbare bespreekbaar maken en zal echte openheid en vertrouwen gaan ontstaan.

*Chris Argyris is managementdenker en professor hoe mensen leren. En auteur van oa Management-advies: toegevoegde waarde voor uw organisatie?, 2000


OVER NICOLE
Drs Nicole van Ladesteijn werkt als trainer, team- en organisatiecoach en is eigenaar van CommunicatieWijs, een bedrijf dat zich richt op gedrags- en organisatieverandering.
Haar specialiteiten zijn verbindend leiderschap, samenwerking en communicatie.

In–company trajecten voor training en team- en organisatiecoaching
Op basis van de klantvraag ontwerpt Nicole trajecten op maat die zij al dan niet samen met een collega of een speciaal samengesteld team uitvoert.

Basis- en verdiepingstrainingen
Ook biedt zij open trainingen: een basistraining voor professionals Verbindend samenwerken en een basis- en verdiepingstraining voor leiders/ managers/ directeuren Verbindend Leiderschap.
Hierin verwerkt zij de nieuwste inzichten en ervaringen over sociale innovatie.


AANBOD

I. Leergang Verbindend Leiderschap 2016
Voor wie al een basis heeft in verbindend communiceren (min. 2 dagen) en de smaak te pakken heeft. Deze inspirerende 10-daagse leergang is speciaal voor leiders, managers, directeuren en teamleiders.
Wat het brengt? Inzicht in wie jij bent als verbindend leider en tools hoe je jezelf, je team en organisatie vooruit kunt helpen. Alles is erop gericht om direct met het geleerde aan de slag te gaan. Via vakliteratuur, opdrachten, intervisie en coaching on the job draag je bij aan meer win-win-win.
Start: 21 januari 2016
Wil je overleggen of de leergang iets voor jou is? Bel gerust op 06 26 066 546.

II. NIEUW: Basistraining Verbindend leiderschap, 2 dagen
Voor leiders, directeuren, managers die de 3 basisvaardigheden willen leren voor magie in je team. Deze intensieve 2-daagse biedt tevens de opstap voor de leergang Verbindend Leiderschap
Start: 9 juni 2016

III. Workshop Verbinding als sleutel voor 4 x win
Voor wie wil kennismaken met de essentie en kracht van verbinding.
Je krijgt theorie, een test en een aantal handvatten hoe jij hiermee verder kunt. Ook krijg je zicht op de vervolgtrainingen.
Datum: 16 maart 2016

IV. Basistraining Verbindend samenwerken, 3 dagen
Voor professionals die weten dat ze effectiever in hun werk kunnen zijn en hiervoor handvatten willen. Je krijgt  5 sleutels die jouw werk naar een hoger plan kunnen brengen. Je leert de communicatie met jezelf, je klant of collega en je team te optimaliseren.
Start: 8 april 2016

V. Voor 3e keer: Verbindende samenwerking voor auditors
Voor auditors die willen voorkomen dat hun rapport in de bureaula verdwijnt. Of dat auditgesprekken ontaarden in een wellis-nietes –steekspel.
Deze training geef ik samen met auditor en trainer Theresia Gommans, in opdracht van het IIA (voor 13 PE-punten).  
Start: 20 mei 2016

 

www.communicatiewijs.nl