Feedback kan makkelijk en relaxed zijn

Error message

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/mediawijs/domains/communicatiewijs.nl/private_html/includes/file.phar.inc).

Praten over het (effect van het) gedrag van een collega of samenwerkingspartner hoeft niet moeilijk of eng te zijn. Vanuit wijsheid stromen de juiste woorden vanzelf. Slechts inzicht in het mechanisme van de menselijke ervaring kan voldoende zijn om geheel neutraal elk gedrag te bespreken en werkafspraken te maken.  

Iemand een terugkoppeling geven over het effect van zijn of haar gedrag op jou: ga er maar aan staan. Deel maar eens dat 'je je mateloos irriteert aan het tempo waarin iemand werkt', of 'dat iemand 3 keer hetzelfde zegt alleen in andere woorden'. Help. 

Kan die openheid en eerlijkheid de relatie echt ten goede komen? Zoals feedbackmodellen en -trainers aangeven? Omdat je de ander zo de kans geeft zich te ontwikkelen... omdat je dan bijdraagt aan betere resultaten voor iedereen...en omdat het delen van onze universele binnenwereld nu eenmaal verbindend werkt... Zolang je de oorzaak van jouw gevoelens maar bij jezelf houdt en geen oordeel uitspreekt over het gedrag van de ander.

Ik geef al jaren trainingen met titels als Feedback geven en ontvangen, Verbindend communiceren en Constructief aanspreken. Ik deel dan een effectief stappenplan met 4 bouwstenen. Hierbij geef ik aan dat het uiteindelijk vooral om de intentie gaat: wil je verbinding met de ander of niet? Het stappenplan inclusief de juiste mindset werkt (best). Het vergt in de praktijk vaak wel de nodige oefening. En bij een aantal roept het weerstand op: "jeetje, wat klinkt dit gekunsteld" of "hier moet ik wel heel erg bij nadenken".
 
Kan het ook simpeler, makkelijker en meer natuurlijk, vraag ik me wel eens af? Ja, ervaar ik inmiddels. Dat kan ook.
Om gedrag van elkaar neutraal en 'onpersoonlijk' te bespreken kom je heel ver met uitsluitend in-zicht in hoe iedere ervaring in ieder moment tot stand komt. Er is denken (wat werkt deze persoon traag/ wat vertelt hij/zij vaak hetzelfde) en voelen (irritatie, verhoogde hartslag, verkramping in kaak of buik ) en er is weten/ gewaarzijn (hé kijk, een 'denk- en voelervaring'!). 

Vanuit die frisse blik - of die vlaag van verwondering -  handel je vanzelf. De lading is er dan vanaf. Je 'weet' dat jouw ervaring niets over die persoon zegt en in essentie niet goed of slecht is. Vanuit die neutraliteit komt er dan iets op. Bijvoorbeeld: Hoe lang denk je nog bezig te zijn? Of: Ik zou heel graag willen dat dit vandaag af is. Lukt dat? Of: Je hebt je verhaal helder verwoord. Zullen we nu... Kortom, een concrete verzoek of een werkafspraak. Of: je zegt bijvoorbeeld niets of geeft een high five. De opties zijn eindeloos. Daarover hoef je je geen zorgen te maken, er komt vanzelf iets op.  

Wellicht klinkt dit vaag, ongeloofwaardig? Of roept het andere gedachten op als 'interessant, verfrissend'? Ik hoor het graag. Wil je onderzoeken of dit meer 'out of the box feedback geven' iets voor jou is? Dan praat ik daar graag met je over verder.