Zakenreis USA

Error message

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/mediawijs/domains/communicatiewijs.nl/private_html/includes/file.phar.inc).

Ter voorbereiding op mijn zakenreis naar de USA, heb ik straks een GoToMeeting met m'n collega Marie Miyshiro. Als vooraanstaand organisatiestrateeg heeft zij empathie (en Geweldloze Communicatie) een prominente plek in het Amerikaanse zakenleven gegeven. 
Ik ga van haar de kneepjes van het vak leren. Om zo teams en organisaties in Nederland nog effectiever te kunnen ondersteunen. 

Broedplekken van inleving en succes
Hiermee gaat een diepe wens van mij in vervulling. Hoe kan de werkplek - en breder: hoe kunnen teams en organisaties - broedplekken van inleving en begrip worden en daarmee van productiviteit, innovatie en effectiviteit. Om zo hun bestaansdoelen waar te kunnen maken: het vervullen van menselijke behoeften.

Bloeiende teams
Vanuit mijn eigen ervaring (als medewerker en extern consultant) ken ik de frustratie dat samenwerkingen en projecten niet lopen zoals gewenst. Iedereen wil en toch lukt het niet. Voor mij geven Integrated Clarity (van Miyashiro) en Geweldloze Communicatie (van Rosenberg) de helderheid en oplossing hoe dan wel.
Door de intrinsieke motivatie van mensen te raken, kunnen teams en organisaties groeien en bloeien.

Via m'n blog doe ik verslag van mijn reis naar de USA, van 10 - 17 maart, waar ik met Marie Miyashiro op pad ga. Volg je me?


Systematische empathie

"80% van de energie op de werkplek gaat naar de 'ik' en 'jij' (het intra- en interpersoonlijke niveau van communicatie, de onderlinge conflicten). En slechts 20% naar de 'wij': wie zijn wij als team, wat willen we, waar gaan we naar toe. Juist daarin zit de congruentie en het hart voor succes",vertelt Marie Miyashiro

Collega-NVC-trainer Gregg Kendrick en ik worden gebriefd over de eerste bevindingen bij de klant: een zorgverzekeringsmaatschappij in hartje USA. Marie heeft inmiddels zo'n 16 interviews gehouden met stakeholders, waaronder de CEO en COO. Dit ter voorbereiding op onze 4-daagse strategische teamsessies dd 12- 15 mrt.

We wisselen uit over de trends in consultancyland: van conventioneel adviseren naar organisch faciliteren.
Marie deelt hoe ze haar rol als consultant tegenwoordig ziet: het creeren van systematische empathie, door:

  • het vergroten van het zelfbewustzijn van de 'wij': hoe het team/ de organisatie er als geheel uitzien
  • als vertrekpunt te nemen hoe de klant zichzelf ziet en z'n marktpositie (ipv zelf uitgebreid research te doen)
  • vooral de klant aan het woord te laten en empathisch te luisteren
  • via haar vraagstelling de klant tot zelfinzicht te laten komen (en niet haar bevindingen en ideeen te poneren)
  • in de documenten en trainingsruimte de stem en woorden van de klant zichtbaar te laten zijn
  • te vertrouwen op de wijsheid van de klant zelf z'n oplossingen te creeren
  • hen zelf hun strategische plan te laten schrijven zodat het hun plan wordt en zij eigenaar worden van hun eigen verandering.

"Building their empathy muscles"

Dat zegt Marie Miyashiro over haar rol als verandermanager en trainer/ facilitator. Een uitspraak die ik van harte omarm. 
Door aandacht te hebben voor de 'wij' (wie zijn we als team, welke 'levendienende' doelen hebben we etc) staat de weg open naar meer werkvoldoening, minder conflicten en een hogere productviteit en output/ omzet.

Ik wou dat ik die kennis en kunde al had toen ik nog projectleider in loondienst was...  

 

Vertrek naar USA: 

Is dit de manier om bij te dragen aan onze veiligheid?
Geschokt en intriest loop ik uit een metalen cilinder met glazen wanden. Daarin heb ik net gestaan met m’n armen in de lucht, benen uit elkaar en voeten op gele voetafdrukken. 
Zonder jas, zonder riem, zonder laarzen. Daar sta ik als wereldburger, naast andere wereldburgers. Mijn spullen liggen open en bloot – computer uit de tas– op een rolband. 

Ik ga een weekje naar de USA. Hoe is het zo gekomen dat ik ontkleedt en al door een soort MRI-scanner moet lopen? Dat m'n spullen gescand worden. En dat ik vooraf eerst nog een speciaal gesprek moet voeren met een beveiligsbeambte: hoe ik naar Schiphol kwam, van wie de spullen zijn, of ik zelf heb ingepakt en ze mogelijk even uit het oog verloren ben. 
En dan is dit de standaardprocedure!

Met tranen over mijn wangen zit ik in het vliegtuig, naast een Amerikaanse.
Ik kan en wil het niet begrijpen dat dit ons antwoord is op geweld.
Dat dit - vermoedelijk wereldwijd - de procedure is voor iedereeen die naar Amerika wil. En dat hiermee zoveel mensen, geld en tijd gemoeid is. 

Natuurlijk: veiligheid is voor mij heel belangrijk. En ik kan inmiddels vanuit m’n hart vertrouwen dat dit het beste antwoord is wat veiligheidsmensen hebben om zo de USA te beschermen tegen mogelijke terroristen/ aanslagen.
Tegelijkertijd zou ik zo graag willen dat we werken aan veiligheid die van binnen uit mensen komt. Dat geweld niet nodig is omdat we andere manieren kennen om onze behoeftes te uiten. Dat we veilig zijn omdat we leven vanuit verbinding met onszelf en elkaar.

Ik probeer hieraan bij te dragen via Geweldloze Communicatie. Om zo het geweld uit mijn denken, communiceren en acties te halen. En daarom ben ik op weg naar Amerika. Om als trainer te leren hoe mijn collega's Marie en Gregg 'geweldloosheid' toepassen binnen organisaties. 

Terugkomst:

Verbazingwekkend mee te maken hoe empathie-minded dit Amerikaanse bedrijf in Oklahoma City is.
Een verzekeringsmaatschappij, met zo’n 40 medewerkers, wilde helderheid over de toekomst. Hoe ze meer vanuit een collectief gedragen identiteit en doel kunnen opereren. Om zo hun klant optimaler te bedienen en hun marktpositie te versterken.

Passie, USP, motor
Met Integrated Clarity van Marie Miyashiro hebben ze de helderheid gekregen.
In totaal vier dagen werken met de helft van al het personeel, met een evenredige vertegenwoordiging van directie/ management en medewerkers.
Ze gingen de dialoog aan over wat hun passie is als bedrijf, waar ze het best in (kunnen) zijn (hun Unique Selling Points), wat hun economische motor drijft. En wat hun ‘life-affirming’ doel is.
Dit alles vanuit een bedding van universele menselijke behoeften en waarden: alles wat we doen is gericht op het vervullen hiervan.

Ze willen een organisatie zijn van eenheid (onderling/met elkaar en met de klant) en integriteit. Deze waarden willen ze doorvoeren in hun organisatie- en communicatiecultuur, manier van opereren  en hun werkprocessen. De klant staat nu nog meer centraal in hun hele dienstverlening.
Op basis van hun nieuwe identiteit hebben ze kwantitatieve organisatiedoelen vastgesteld en doelen per afdeling. Deze gaan ze de komende weken vertalen naar persoonlijke actieplannen.

Empathiespier
Een aantal sleutelpersonen in de organisatie - waaronder de COO en HR-manager – had diverse trainingen verbindend communiceren gehad en werken deels op basis van sociocratie. 
Dit maakte dat zij het belang (h)erkennen van een organisatie gebaseerd op universele behoeften. Het besef dat je aan iets wilt bijdragen dat fundamenteler is dan geld verdienen of werk bieden. Dat je wilt bijdragen aan het leven zelf.
En zij hebben hun empathiespier ontwikkeld: hun vermogen zich te verbinden met wat er leeft in henzelf, de ander en het collectief (gebaseerd op gevoelens en behoeftes).

Grenzeloos
Met een bewustzijn van de ‘ik’, de ‘jij’ en de ‘wij’ in een organisatie ontstaat een bijna grenzeloze ruimte om strategieën te vinden die voor iedereen werken.
Op ‘integrale helderheid’! 
Ik ben er klaar voor dit in Nederland te gaan toepassen.