Compassievol teamoverleg

Error message

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/mediawijs/domains/communicatiewijs.nl/private_html/includes/file.phar.inc).

Compassievol teamoverleg: 6 principes en 4 stappen

“Doordouwer, drammer, traag, onbeschoft, egoïst, luistert niet.” Dit zijn enkele oordelen van de 26 ‘ervaringsdeskundigen’ tijdens mijn workshop Compassie in teams, afgelopen zaterdag.

De vraag was: welk gedrag triggert jou van je collega tijdens het teamoverleg en welk oordeel heb jij daarover. Aangezien bijna alle deelnemers zelf ook onderdeel uitmaken van een team waren er volop voorbeelden: Mensen die zichzelf telkens herhalen, collega’s die dwars door je heen praten, managers die hun zin doordrijven. Sowieso de zinloosheid van het overleg; waar je toch niet kunt zeggen waar het je om gaat omdat je daarvoor geen veiligheid ervaart.

Hoe we met elkaar omgaan in teams en tijdens teamoverleg houdt mij al maanden bezig. Juist omdat ik denk dat hier nog veel winst te halen valt voor zowel de teamleden als de organisatie. Compassie zie ik als een van de sleutels voor succesvolle teamoverleggen.
Het leidt tot meer onderling begrip, tot meer bereidheid tot samenwerking (minder werkdruk, andere werkverdeling) en tot meer synergie (1 + 1 = 3). Een heerlijke plek om te vertoeven.

Voor wie meer compassie wil tijdens het teamoverleg heb ik een aantal principes en stappen geformuleerd die je kunt toepassen. Ik zie dit niet als 'de waarheid'. Integendeel: als een vertrekpunt voor de dialoog over compassie in teams.

6 principes voor een compassievol teamoverleg:

1. Werken vanuit een behoeften-gebaseerd bewustzijn.
Je focus is erop gericht dat iedereen tijdens het overleg - bewust of onbewust - bezig is om zijn of haar behoeften te vervullen en dat ook het team als geheel een aantal behoeften heeft.

2. Ieders stem horen

3. Ieders behoefte doet er toe

4. Schakelen tussen ik-jij-wij
Helderheid hebben over het niveau van de communicatie: het intrapersoonlijke (ik), interpersoonlijke (jij) en organisatie-niveau (wij)

5. Schakelen tussen inhoud (het onderwerp), het proces (tijd/agenda) en de relationele niveaus (ik-jij-wij)

6. Win-win-win nastreven
Hierbij gaat het erom zowel de persoonlijke behoeftes van betrokkenen als de behoeftes van het team/ de organisatie te vervullen.

4 stappen hoe jij kunt bijdragen aan een meer compassievol teamoverleg:

Stap 1: Zelfempathie: maak je oordeel productief
Als ik mezelf vertel: wat een… (oordeel over persoon of situatie), dan voel ik me……. omdat ik behoefte heb aan ……

Stap 2: Stille empathie: geef de ander(en) in stilte empathie
Als jij………voel jij je …. omdat je behoefte hebt aan…..?

Stap 3. Empathie: geef een empathische reactie aan de ander(en)
Als jij………voel jij je …. omdat je behoefte hebt aan…..?

Stap 4. Eerlijk uiten: vertel je waarneming, gevoel, behoefte en doe een verzoek (aan de groep)
Als ik hoor….. voel ik me…… omdat ik behoefte heb aan…..
Heeft iemand bezwaar als we….
Mag ik handen zien als iemand iets anders wil dan..….

NB: zie deze 4 stappen als suggesties en kijk wat voor jou werkt.

Recent heb ik met veel succes een grote OR van een ziekenhuis ondersteund hoe zij hun overleggen kunnen optimaliseren. Een dankbare klus gezien het grote belang van een OR: de belangen behartigen van het personeel richting de directie.

Ik hoop nog veel te kunnen bijdragen aan meer compassie in teams. En ben benieuwd naar jouw ervaringen en of bovenstaande jou iets brengt!