Hoe ga ik om met een kind dat z’n huiswerk niet maakt, niet wil eten, van tafel loopt, eindeloos achter de computer zit, treuzelt als we weg moeten?
Hoe ga ik om met m’n eigen boosheid of onmacht? Hoe kan ik m’n kind ondersteunen als het boos of verdrietig is? Zijn er alternatieven voor straffen en belonen? Hoe kan ik meer samenwerken met m’n kinderen?
Met deze vragen komen ouders/verzorgers, leerkrachten en professionals naar onze trainingen. Gesterkt, geïnspireerd en met een gevulde rugzak gaan ze naar huis.
- Verbindende Communicatie, 2 dagen
- Verdiepingsdagen Levenverrijkend Opvoeden, 1 dag
Ze gaan ervaren welke manieren ze vooral kennen:
- het gedrag – of het kind zelf – veroordelen (doe niet zo vervelend) of onszelf (wat ben ik toch een waardeloze ouder)
- dreigen, straffen en belonen (als je nu niet eet, krijg je geen toetje).
En leren daar nieuwe handelingsperspectieven aan toe te voegen:
- uiten wat we wel willen, op basis van onze universele behoeftes
- horen wat het kind wel wil, achter de nee de ja horen voor iets anders
- een dialoog voeren waarbij ieders behoefte telt en we aan elkaar bijdragen.